Mitt liv

torsdag 17 mars 2011

Gästblogg: Ett par veckor på sjukhus av Vikki

den 31januari började den viktigaste resan i mitt liv. Jag blev inlagd för njursvikt på lunds sjukhus. Idag är den 17mars och mycket har hänt under dessa veckor. Det första som hände var att läkarna räddade mitt liv med akut dialys, då jag var urinförgiftat när jag kom in, hade jag väntat i ca 2 dagar till på att åka in hade jag troligen varit död idag. Det andra som hände var att jag fick besked på vad för typ av sjukdom jag fått, min sjukdom heter goodpasturesyndrome och innefattar i stort sätt att mina antikroppar är felprogramerade så dom äter celler i mina njurar och lungor i stället för virus och bakterier. Min sjukdom behandlas med kortisontableter, cellgifter och dialys. första dosen med cellgifter gick bra och dialysen gick riktigt bra, men sen kom vi till andra gången jag fick cellgifter, Något gick fel och mina lungor kollapsade och ännu en gång höll jag på att lämna denna planet. Men jag hamnade på en avdelning som kallas för IVA (intensivvårdsavdelningen) där låg jag i resperator i 9dagar, som tur är mins jag i pricip ingenting där i från men jag kan bara föreställa mig hur de var för min familj. Väl ute från IVA bröt jag ihop rent psykiskt och grät mig igenom en hel vecka.
Men idag då? Jo idag har jag fått en fiffig liten sak som heter pd-kateter inopererad i magen så jag slipper bloddialys, jag mår så bra man kan göra efter omständigheterna och ska göra min första permis nu i helgen för att se så jag klarar mig själv.
Så till er som skickade mail och dyligt till mig med budskapen "jag hoppades på att du skulle dö", "Synd att du inte dog", "Du ljuger om att du ligger på sjukan", ja till er vill ja bara säga "Ni är välkommna att säga de till mitt ansikte och om ni vill får ni gärna se slangen!"
Och som avslut vill jag bara säga, -jag har aldrig trott på meningen "vid svåra tider visar sig din äkta vän" men de visade sig vara sant och de visade sig att jag hade 2 äkta vänner.
//Vikki 

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag hittade dit då jag sökte information om sjukdomen min syster plötsligt insjuknat i. Jag undrar bara om personen som gästbloggat här har en egen blogg? Jag vill bara veta hur hennes upplevelse kring det här varit. Min systers läge är fortfarande väldigt kritiskt men hon är bara 19 år så jag söker med ljus och lykta efter lite hopp om att hon kommer överleva detta.

    SvaraRadera
  2. Hon har tyvärr ingen egen blogg och det är därför hon har valt att skriva detta på min. Men du kan få hennes facebook av mig om du vill maila henne kanske så kan du säga att du fått den av mig då ju. Vicktoria Ankan Wigren heter hon där.
    Det är verkligen tråkigt höra att din syster har goodpasturesyndrome och jag hoppas verkligen att hon ska må bättre. Vikki är bara 21 år så hon har också fått den i tidig ålder. Men hör av dig till henne. Jag tror att hon ställer upp för dig

    SvaraRadera